Bardzo duży producent mebli z drewna litego, zwrócił się do naszej firmy z prośbą o rozwiązanie problemu wtrąceń pyłu na elementach lakierowanych na wysoki połysk. Wtrącenia pojedynczych pyłków występują w lakierni dość często i powodują eliminacje danego elementu do montażu.
Do produkcji właśnie wchodzą nowe wzory mebli lakierowanych na wysoki połysk i takie wady powodują konieczność ponownego szlifowania i polerowania całego elementu, a to z kolei generuje wysokie koszty.
Mikro wtrącenia powstałe w czasie lakierowania należy naprawić punktowo, by koszty naprawy ograniczyć do minimum. W naszym przypadku ilość wtrąceń w elemencie do naprawy była tak mała, że zdecydowaliśmy się właśnie na metodę napraw punktowych, a nie całego elementu.
Lakier użyty w produkcji mebli jest bardzo twardy, co dodatkowo komplikuje naprawę elementu. Po zapoznaniu się ze szczegółami procesów lakierowania i suszenia zaproponowaliśmy konkretne rozwiązanie:
- wycięcie wtrąceń przy użyciu gwiazdki mikrościernej 3M
- przygotowanie powierzchni do polerowania przez zastosowanie krążka 3M Trizact
- na koniec polerowanie gąbką z mleczkiem polerskim
By ograniczyć uszkodzenia lakieru w czasie naprawy zastosowano system 75 mm. Po przetestowaniu systemu na kilku próbnych elementach okazało się, że system sprawdził się znakomicie. Czas naprawy uszkodzonego elementu wynosił teraz ok. 2 minut, przy 10-minutowej naprawie starą metodą!
Wybór naprawy punktowej okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem. Nie trzeba naprawiać, szlifować i polerować całego elementu, tylko pojedyncze punkty wtrąceń.
Ograniczyło to czas i koszty naprawy elementu. Po takiej korekcie kontrola jakości nie rozpoznała miejsc, w których lakier był naprawiany i całkowicie zaakceptowała element. Ze względu na dużą ilość elementów do naprawy firma zaoszczędziła ok. 20.000 zł miesięcznie. Naprawa punktowa jest bardziej ekonomiczna i spełniła oczekiwania klienta w stu procentach.
autor: Ryszard Tomasik