Temat sztucznej inteligencji jest na czasie. O SI słyszymy w różnych programach, audycjach, czytamy w artykułach popularnonaukowych i po prostu dyskutujemy między sobą. Nieraz z zainteresowaniem, nieraz z zaniepokojeniem o własną pracę. Jak zatem, w odniesieniu do tak specjalistycznego działu, jakim są Taśmy i Kleje przemysłowe 3M, wygląda przyszłość doradcy technicznego?
Uważam, że bardzo dobrze, może nawet lepiej niż kiedykolwiek, bo dopóki ważne będą relacje międzyludzkie i to ludzie będą podejmować kluczowe decyzje w przedsiębiorstwach, to AI nas nie zastąpi. I choć rozwija się w zatrważającym tempie i może wspomagać i ułatwiać wiele zadań związanych z doradztwem, to wciąż jak na dłoni widać pewne ograniczenia tej technologii.
Doradca techniczny to ekspert
Po pierwsze, budowanie relacji z klientami, którzy często polegają na zaufaniu do osoby doradcy, a nie tylko na suchych danych technicznych dostępnych w kartach produktowych.
Interakcje z klientami poparte są praktycznym doświadczeniem doradcy, zrozumieniem jego specyficznych problemów, a co za tym idzie dobieraniem produktów do często niestandardowych sytuacji. Poza tym doradcy techniczni mogą brać pod uwagę również szeroką gamę czynników jak lokalne przepisy, aplikacje innych klientów czy też subtelne różnice w działaniu produktów w różnych warunkach.
Duże modele językowe (LLM), które hucznie nazywamy sztuczną inteligencją, na ten czas sprawdzają się w sytuacjach ogólnych, niewymagających podejścia indywidualnego, a i wtedy halucynują, co oznacza tyle, że nie można im bezkrytycznie ufać nawet w przypadku danych technicznych, choć jednocześnie mogą się okazać przydatne podczas zadań kreatywnych.
Sztuczna Inteligencja jako wsparcie doradcy
Jeśli zatem trudno zaufać AI i nadal jako ludzie potrzebujemy walidacji w postaci słów eksperta lub wyników testu, to czy sztuczna inteligencja może, chociaż wspomóc doradcę? Krótko mówiąc, tak. Jako narzędzie, dobrze wykorzystane, może znacząco usprawnić i przyspieszyć pracę. Już dziś pomaga mi odnajdywać informacje na temat produktów, ich właściwości i zastosowań. SI sugeruje gamy produktów na podstawie kryteriów technicznych, takich jak temperatura, wilgotność czy siła klejenia, które mogę zderzyć z konkretnymi wymaganiami klienta, aby przez filtr własnej wiedzy zaproponować najlepsze rozwiązania.
Wspólna przyszłość
Trudno wyrokować, dokąd zaprowadzi nas rozwój sztucznej inteligencji, tak w rozumieniu globalnym, jak i jednostkowym. Najbliższą przyszłość wyobrażam sobie jednak jako sposobność do automatyzacji niektórych rutynowych zadań jak odpowiadanie na często zadawane pytania lub kompletowanie informacji od klienta (czy to mailowo, czy telefonicznie).
Patrząc dalej, AI mogłoby przeprowadzać analizy, symulować różne scenariusze aplikacji w zależności od łączonych materiałów i warunków pracy (co wykona szybciej i na większą skalę niż realnie przeprowadzane próby), a nawet proponować nowe formuły klejów, projektując nowoczesne i spersonalizowane produkty, ale tu już wchodzimy w kompetencje inżynierów.
Koniec końców myślę, że doradcę technicznego i SI w dalszej perspektywie czeka wspólna droga. Nowa, ciekawsza i pełna nieoczekiwanych wyzwań. A Wy, kontaktując się z doradcą technicznym, tak naprawdę otrzymacie wsparcie zespołu łączącego w sobie najlepsze cechy AI i człowieka.
Źródło okładki: Image by Tung Nguyen from Pixabay