29 września 2015 roku za sprawą znanego i cenionego w branży magazynu odbyła się konferencja z cyklu Akademia Brief, w której mogliśmy uczestniczyć jako rozmówca panelu dyskusyjnego, ale także słuchacz kolejnych punktów programu. Tematem całego spotkania było „CSR – strategia bez wielkich budżetów” skierowana do MŚP. Rozprawiano się z panującymi w świadomości mitami dotyczącymi wysokich kosztów, tworzenia odpowiednich działów oraz rezerwacji tematu wyłącznie dla korporacji.
Na konferencji przedstawiano ideologie stojące za wdrożeniem – lub nawet postawieniem biznesu na fundamentach – strategii CSR. Realizacje założeń, choćby na przykładzie grupy LOTOS, oraz ulubione przez wszystkich x punktów na dobry start, jak „Innovating the way CSR is done” opowiedziane przez Franka Krikhaara z Dentsu Aegis Network Polska (gdzie odbyła się konferencja), wniosły dużo świeżości do ogólnej dyskusji.
Nie obyło się oczywiście bez garści ciekawych statystyk przygotowanych przez FOB oraz przedstawienia zalet i zagrożeń rzetelnie prowadzonego odpowiedzialnego biznesu, gdzie niejednokrotnie pozostając konsekwentnym, należy podjąć trudne finansowo decyzje.
Jak na złość – w opozycji do tematu konferencji – niewiele było rozmowy o pieniądzach, a więcej o kreatywności, partnerstwie, wysokim standardzie, pomyśle na działalność i osobistych doświadczeniach. Zaznaczano, że dobre praktyki powinny być podstawą, a ich założenia dobrze znane na każdym szczeblu pracowniczej drabinki.
Kulminacją wszystkich wystąpień i różnorodnych podejść przedsiębiorstw do kwestii odpowiedzialności biznesu był panel dyskusyjny, na którym spotkały się osoby zarówno z dużych, jak i małych firm – menadżerowie działów CSR, ale także współwłaściciele, mający na uwadze najzwyklejszą w świecie odpowiedzialność i etykę nie tylko w pracy, ale też na co dzień.
Wśród pięciu zaproszonych osób znalazł się nasz kolega Łukasz Wilk z działu szkoleń, który miał okazję nieco przybliżyć wizję naszej firmy HORUS Innowacyjne Materiały Przemysłowe oraz jej współpracę – i początki – na polu CSR z producentem 3M, głównym dostawcą technologicznie zaawansowanych produktów.
Im więcej takich konferencji, rozmów na temat definiowanego na przeróżne sposoby CSR, tym bardziej zainteresowany światek zaczyna dostrzegać swoją szansę w tej dziedzinie i sens wprowadzania strategii i działania na rzecz społeczeństwa, środowiska, pracowników i innych, burząc iluzoryczne bariery. Cieszymy się, że możemy być częścią tego procesu uświadamiania MŚP i powiedzieć głośno, że odpowiedzialność w biznesie po prostu się opłaca — nie jest kosztem, a inwestycją!
autor: Oskar Saja